Concept „Laborator 2.0”

„Laborator 2.0” va continua seria de expoziții de știință interactivă cu scopul de a le ilustra copiilor principii, legi și fenomene din domeniile științei într-o manieră interactivă și distractivă. Evenimentul este gândit și construit pentru copiii cu vârste între 6 și 14 ani, un grup țintă curios și dornic să experimenteze cât mai multe lucruri noi despre lumea înconjurătoare.
Conceput sub forma unui eveniment și organizat astfel încât să creeze o experiență, „Laborator II” este cadrul în care copiii vor putea să interacționeze cu exponatele și să descopere practic concepte și legi din domeniile științei. Tururile ghidate și paourile explicative îi fac pe copii să înțeleagă pe limbajul lor fenomenele din mediul înconjurător, iar atelierele inedite le stimulează curiozitatea.
Prezentarea exponatelor și a experimentelor este realizată de ghizi speciali pregătiți astfel încât să le creeze copiilor atât o experiență educativă, cât și una distractivă care să îi atragă către disciplinele științei.
„Laborator 2.0” – descriere proiect
„Laborator 2.0” este construit în jurul lumii pline de curiozitate, mister și fascinație a simțurilor. Denumim „simțuri” acele căi prin intermediul cărora ne percepem propria ființă, dar și lumea înconjurătoare. Folosind organele de simț suntem conștienți în fiecare clipă de relația dintre corpul nostru și mediu, iar în funcție de acestea ne putem ajusta permanent reacțiile și comportamentele.
De ce un proiect de pedagogie muzeală care să aibă la bază simțurile? Pentru că acestea sunt principalii receptori atunci când vorbim despre descoperirea lumii înconjurătoare și a fenomenelor care stau la baza acesteia. Cu ajutorul simțurilor ne percepem propriul corp și ne adaptăm lumii înconjurătoare. Pentru a merge mai departe putem spune că simțurile sunt responsabile de descoperirea multor legi și principii din fizică.
„Laborator 2.0” se va concentra pe principalele 5 simțuri „clasice”, identificate de Aristotel de acum peste două milenii: văz, auz, miros, gust, pipăit. După descrierea, explicarea și ilustrarea interactivă a celor cinci simțuri, pornim în explicarea fenomenelor care se întâmplă în mediul înconjurător, în această etapă vom prezenta exponate din domeniile fizicii, optică și acustică.
„Labrator 2.0” – descriere tur ghidat
1. Zona de biologie
Aceasta începe cu analiza interactivă a organelor de simț. Pe baza machetelor construite după modelul anatomic, vorbim despre modul în care funcționează organele de simț, ce curiozități ascund fiecare dintre ele, cum putem fi păcăliți de simțuri, cum le putem corecta problemele și cum ne putem adapta în lipsa acestora.
După ce explicăm cum funcționează organele de simț, pornim apoi în explicarea modului în care sunt corectate simțurile și analizăm cum se vede lumea prin ochii persoanelor cu probleme de vedere: miopie, hipermetropie, strabism, daltonism. Continuăm incursiunea cu lumea animală și aflăm curiozități despre cum văd animalele lumea înconjurătoare cu ajutorul unei aplicații digitale interactive.
Exponate:
5 organe de simț: ochi, ureche, nas, limbă, piele sub formă de modele anatomice care să explice receptorii necesari pentru preluarea informațiilor din mediu.
Exponat creier și nervi – care să explice cum sunt receptate și decodificate de către creier informațiile receptate de la simțuri.
Panou „Look through my eyes” pentru a înțelege defectele de vedere: miopie, hipermetropie, daltonism, astigmatism (copiii se vor putea uita printr-un panou prin lentile pentru a vedea lumea prin ochii celor care au defecte de vedere).
Zonă interactivă digitală: „Cum văd animalele?” – printr-o aplicație digitală descoperim cum vede mediul înconjurător o muscă, câinele, pisica sau chiar șarpele. Aflăm astfel curiozități despre organele de simț ale animalelor.
2. Zona de experimentare și testare a simțurilor
Nu putem vorbi despre simțuri fără să le testem. De asemenea este important să vorbim despre sinestezie și despre modul în care simțurile lucrează împreună pentru a ne ajuta să receptăm informațiile din lumea înconjurătoare. Dacă în zona de biologie am vorbit în special de simțul vizual, în această zonă vom continua experiementarea cu celelalte simțuri.
Vom testa cu diferite experimente și activități interactive modul în care ne orientăm în mediul înconjurător prin intermediul simțurilor tactil, auditiv, oflactiv sau gustativ. De asemenea vom vorbi despre modul în care simțurile ne înșală sau ne ajută să construim imagini complete despre lumea în care trăim.
Exponate:
8 cutii senzoriale folosite pentru testarea simțului tactil
Experimente:
– „Ghicește sunetul”;
– „Ghicește mirosul”;
– Experiemente cu iluzii;
– Asocieri sinestezice dintre diferite simțuri.

3. Zona de fizică
Cu ajutorul simțurilor am descoperit lumea înconjurătoare, tot pornind de la simțuri am reușit să realizăm unele dintre cele mai mari invenții și descoperiri din domeniul fizicii. Cea mai mare parte din zona de fizică va fi dedicată opticii: prin cele 15 exponate le vom ilustra copiilor interactiv și practic: dispersia luminii, formarea curcubeului, reflexia luminii, curbele lui Lissajous, efectul Schlieren (cum ceva invizibil devine vizibil), fibra optică, oglinzile, iluziile optice într-o varietate de forme: perspectivă, mișcare, stroboscop, zoetrope.
Tot în zona de fizică vom vorbi despre acustică și le vom explica copiilor cimatica și funcționarea thereminului.
Exponate:
Curbele lui Lissajous;
Dispersia luminii – formerea curcubeului;
Dispersia luminii – umbra colorată;
Puzzle cu lasere și lumini – reflexia luminii;
Efectul Schlieren – cum ceva invizibil devine vizibil;
Fibră optică;
Cimatică – dinamica undelor și vibrațiilor;
Theremin – instrument muzical electronic acționat prin aer;
Oglindă plană;
Oglindă infinită – iluzie optică;
Oglindă convexă;
Oglindă concavă;
Zoetrope;
Stroboscop – iluzie optică de mișcare;
Iluzie optică 3D.
Laboratorul este gândit și construit pentru copii cu vârste între 6 și 14 ani, un grup țintă curios și dornic să experimenteze cât mai multe lucruri noi despre lumea înconjurătoare. Expoziția îmbină educația nonformală prin posibilitatea de a interacționa cu exponatele și de a experimenta practic concepte, legi și principii din fizică și biologie.